Hier een pakketje voor jou! Op haar bureau wordt een grote doos gezet. Verbaasd kijkt de jonge vrouw op en maakt de doos open: een grote stekelige cactus zit erin! Met nog meer verbazing leest ze vervolgens het bijgevoegde kaartje: ‘Voor de meest prikkelbare telefoniste’.
Een stem die niet past
Daar zit ze, een mooie, jonge ambitieuze vrouw. Alleen, als ze begint te spreken schrik je even, want wat je hoort, past niet bij wat je ziet. Ze heeft namelijk een harde, lage en schorre stem. Een stem die niet past bij wat je ziet, maar ook niet bij het werk dat ze doet. Ze zegt: ‘Mijn stem klinkt altijd al zo hoor!’ Maar na het voorval met de cactus op haar werk, was ze het zat. De mensen die ze geregeld aan de telefoon kreeg en haar nog nooit hadden gezien, hadden de indruk dat ze altijd boos en chagrijnig was, terwijl dat helemaal niet zo is.
Wat zegt jouw stem?
Je stem geeft dus een bepaalde indruk van jou. En het kan daardoor zijn dat jouw stem iets heel anders zegt over jou dan je zou willen. De vrouw uit de anekdote hierboven, wilde graag professioneel en vriendelijk overkomen aan de telefoon, maar het tegenoverstelde gebeurde en daarmee schrok ze zelfs klanten af en kreeg ze nota bene een cactus cadeau.
Het is dus belangrijk om je bewust te zijn van de indruk die jouw stem heeft op je klanten en/ of publiek.
Klanten aantrekken of afschrikken
Onze stem is iets waar we enorm snel op beoordeeld worden. Iemand die jou voor het eerst hoort, beoordeelt je stem binnen een halve seconde op betrouwbaarheid en vriendelijkheid. Je wordt dus echt niet alleen beoordeeld op je uiterlijk, maar vooral op basis van hoe je praat en hoe je klinkt. Je uitstraling wordt dus mede bepaald door je stemgeluid.
Kortom, je kunt met je stem klanten aantrekken maar ook afschrikken.
Heb jij een business stem?
Het is dan ook zeker interessant om eens bewust stil te staan bij je stem en je spraak. Want, hoe zonde zou het zijn om door de invloed van jouw stem klanten mis te lopen.
De vraag aan jou is: Wil je een cactus of een bos bloemen van je klanten?
Stemtip!
Wil je een bos bloemen? Dan raad ik je aan om eens kritisch te luisteren naar jezelf en anderen en te bedenken welke indruk de stem geeft op jou. Vraag ook eens aan anderen wat ze van jouw stem vinden.
Hulp nodig?
Vind je dit lastig en wil jij graag dat een professional eens naar jouw stem luistert en je advies geeft? Als stemcoach help ik je graag om professioneel, boeiend en aantrekkelijk te spreken, zodat jouw stem past bij je business!